Maaliskuun kolumnit

Viime kuussa kirjoitin Keskisuomalaiseen kolumnit:

Sivun avaaminen epäonnistui, palvelinta ei löydy

ja

Pingispöytähaaste.

Advertisements

One response to this post.

  1. Pingispöytähaasteesta… (Kommentoin tänne, kun Keskisuomalaisen kommenttipalstalla keskusteluilla on liian usein taipumusta kallistua surkuhupaiseen suuntaan.) Välillä kieltämättä pelottaa, että museotkin lähtevät jotenkin mukaan massojen tavoitteluun (olkoon massat sitten vanhoja, nuoria tai mitä tahansa muita ryhmiä, joiden pitäisi tilastoissa näkyä). Hyvä taide on hyvää taidetta, tapahtui se nopeasti tai hitaasti, siitä riippumatta vaatiiko se aktiivista osallistumista vai passiivista sisäitämistä tai jotain ihan muuta. Hyvää taidetta tehdään harvoin ulkoiset lähtökohdat mielessä. Tyhjintä on taide, jota tehdään miellytysmielessä. Koska suuri osa gallerioista ottaa esille vain myytäviä teoksia, museot ovat epäkaupallisen taiteen (melkeinpä) ainoa turvasatama ja siksikin uhkakuvat pelikentän kaventumisesta pelottavat yhä enemmän. Maailma yksinkertaisesti tarvitsee paikkoja, joissa voi vain oleskella rauhassa ajatustensa kanssa (- jostain englanninkielisestä lehdestä muuten luin viime syksynä, että suuri osa taidemuseokävijöistä ei välttämättä käy museossa taiteen vuoksi, vaan päästäkseen irti kiirestä ja hälystä).

    Checkpoint Leonardossa on se hieno puoli, että vaikka *projektin* lähtökohtana on taiteen ja tieteen, opettajaopiskelijoiden, opettajien, koulujen ja lasten ja nuorten tavoittaminen, näyttelyä ei ole toteutettu kohderyhmää kosiskellen. On hienoa, että näyttely on suunniteltu omilla ehdoillaan ja teoksiin liittyvä toiminta on muotoutunut teosten ympärille, ilman kompromisseja. Checkpoint Leonardo -näyttelyn teokset ovat sattumalta hitaita, mutta niiden ääressä järjestetyt työpajat eivät onneksi sitä ole. Normaalille museokävijälle ei välttämättä välity kulissien takainen museoelämä: museoon järjestetään näyttelyn aikana opintokäyntejä kuudesluokkalaisille (mikäli en väärin ymmärtänyt, niin kaikille Jyväskylän kuudesluokkalaisille). Opintokäynteihin kuuluu paitsi opastus, myös työpaja, jotka opettajankoulutuslaitoksen opiskelijat vetävät. Työpajoissa tieteellisen puolen lisäksi on toteutettu omat taideteokset. Työpajojen sisällön ja materiaalit (omaankin käyttöön, myös vanhemmalle vierailijalle) voi ladata projektin sivuilta: http://www.checkpointleonardo.fi/opettajille/

    Ehkä hienointa on se, että koska itse näyttelyä ei ole räätälöity lapsille, heitä ei myöskään tule aliarvioitua. Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla opettajien kommentteja siitä, miten työpajat ja asioiden miettiminen on sujunut oppilaiden kanssa. Ehkäpä siitäkin tulee Checkpoint Leonardon nettisivuille tulevaisuudessa jotakin tietoa…

    Vastaus

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: