Tähtäimessä historia (Näyttely: Farocki & Saraste)

FestArt: Harun Farocki – Inhimillisyyden ja teknologian törmäämisiä.

Leena Saraste: Kasvoja ja Pistoja

TR1 Taidehalli 3.4. 2011 saakka.

Sotapeli

Olen ihan varma, että TR1:ssä oli viime keväänäkin Harun Farockin videotaidetta, ainakin yksi teos, jossa Afganistanin sodan yhdysvaltalaisia veteraaneja kuntoutettiin tietokoneohjelman avulla. No, joka tapauksessa, tänä vuonna esillä on monta Farockin teosta. Kun ääni kuuluu vain kuulokkeista, videot pyörivät suuressa hallissa ilman ääntäkään. Siitä tulee hieno tunnelma; kammottava oikeastaan: kaikki ne tietokonepeliä muistuttavat sodat!

Farocki on tutkinut USA:n armeijan käyttämää teknologiaa, joka tosiaan muistuttaa todella paljon tietokonepelejä. Näillä ohjelmilla ensin harjoitellaan ennen sotatantereelle menemistä, sodasta paluun jälkeen samankaltaisilla kuvilla käydään läpi sodassa saatuja traumoja. Taiteilijan lakoninen tapa yhdistää kuvaa ja tekstiä toimii hvyin. Ei tätä tarvitse alleviivata.

Teokset herättävät paitsi ne tavanomaiset kysymykset sotapelien vaikutuksesta ihmisen psyykeen myös kysymyksiä esimerkiksi terapian luonteesta. Kun sodasta palannut nuori mies huutaa, ettei halua enää käydä tapahtumia läpi, ja ohjaaja vain sanoo, että aloitetaan taas alusta (ja taas alusta ja taas), tuntuu mahdottomalta, että trauman toistaminen voisi tuoda mitään helpotusta. Onko tämä tosiaan tehokkain keino? Nainen kertoo tapatumista: ”I was so mad I just wanted to shoot somebody.” Ja taustalla pyörivät tietokonepelin grafiikat. Surrealistista.

Videoita katsellessa käy myös selväksi, että sekä sotaan valmistava että sodasta selviytymistä varten luotu teollisuus on massiivista. Kaikilta rintamilta löytyy niitä, jotka hyötyvät.

Sotateollisuuden lisäksi Farocki asettaa katsojan eteen työn tekemisen kulttuurit. Kiinnostavassa koosteessa Workers Leaving the Factory in Eleven Decades on katkelmia elokuvista vuosien 1895 ja 2000 väliltä. Kuten teoksen nimi kertoo, kuvissa työläiset lähtevät tehtaista. Mukana on kaikenlaista Chaplinista Dancer in the Darkiin.

TR1 on sopiva paikka videoiden esittämiseen. Varsinkin, kun monet tämänkertaisista teoksista käsittelevät sotaa ja niiden kuvamateriaali on samankaltaista. Rinnakkain heijastettuja videoita voi seurailla limittäin, jos yhteen keskittyminen kyllästyttää.

En tiedä, oliko kyse ohjaajan visiosta vai teknisistä ongelmista, mutta monessa videossa ääni tuli kuvan perässä. Sekös ärsytti.

Ristipistoja

TR1:n yläkerrassa on vielä vähän aikaa Leena Sarasteen näyttely. Esillä on 1960-luvun kansikuvia, 1980-luvun Palestiinaa ja 2000-luvun valokuvausta ja kirjontaa yhdistäviä teoksia. Erityisesti viehätyin valokuvauksen historiaan, seinänpituiseen ristipistotyöhön, jossa nimet ja vuosiluvut seikkailevat eri väreissä. Hahmotan historian juuri näin; se on käsityötä, tuhansien tuntien kärsivällistä rakentamista.

Näyttely on aika pieni. Kustakin aihepiiristä on esillä vain muutama kuva, tuli aika hajanainen olo kun pompahteli Palestiinan telttakylistä 1960-luvun naistenlehtien kansikuviin tuosta noin vain, kääntämällä päätä.

Niissä naistenlehdissä on muuten hienoja juttuja! Yhdessä kuvakoosteessa pohditaan sitä, miten valkoiset naiset ottavat muilta roduilta vaatemuodin ja rusketuksen ja muita esteettisiä ominaisuuksia, mutta pitävät silti ennakkoluulonsa ja asenteensa.

Pidin kauheasti kuvista, joissa on heijastuksia ja varjoja. Se on hassua, koska oman heijastuksen laittaminen kuvaan on jotenkin kliseistä läsnäoloa. Mutta Saraste teki sen hyvin. Yksi lempikuvistani on tuo, jossa näkyy varjoina kokonaisia kohtaamisia (ja kuinkas ollakaan, olen itse heijastuksena kuvassa, vaikka yritin kuinka välttää). Muuten, se on vielä sanottava, että oli tosi vaikeaa nähdä osaa kuvista, kun valot heijastuvat laseista niin paljon. Se on aina hankalaa, kun pitää kyykistellä, kurotella ja yrittää katsella joka suunnasta, mutta ei saa yhtään selvää linjaa kuvaan.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: